Over de Pro-Oiler
Waarom snelheidsgerelateerde kettingmering?
Begin 2000 wilden het beste smeersysteem maken voor de ketting van onze motorfietsen, dus we keken goed naar de praktijk van alledag.
Als we voor een stoplicht staan, willen we geen smering, als we langzaam rijden: iets meer... en als we snel veel kilometers maken: nog meer.
Smeren op basis van snelheid was een gegeven dat voor ons toen al vast stond.
Toen we dus begonnen met Pro-Oiler 1.0 monteerden we een magneetje in een schijfrembout en konden de snelheid meten, de Pro-Oiler computer in het display-kastje (controller) deed de calculaties en stuurde de pomp aan.
We hadden nooit verwacht dat het zo precies zou smeren!
Het spannen van de ketting bleek ineens niet meer nodig! Een eerste teken van verminderde slijtage.
Onze kettingen gingen ineens een heel motorleven mee, kettingspray werd overbodig en het beetje motorolie wat door de Pro-Oiler gebruikt wordt is te verwaarlozen.
De Nozzle (dubbelzijdig olie aanvoer)
Een klein onderdeel, maar erg belangrijk voor precieze olie-aanvoer.
Dit holle vorkje smeert miniscule hoeveelheden olie aan aan beide zijden van het achtertandwiel, waarna het door centrifugale krachten naar de ketting wordt gedreven. Door de minimale speling tussen tandwiel en nozzle-uiteinden heeft de rijwind geen vat op de toegediende olie.
Proefondervindelijk is vastgesteld dat dubbelzijdig aanbrengen van de olie een veel effectievere smering geeft dan wanneer geprobeerd wordt de olie vanaf één kant aan te voeren
Door het aangeven van het motortype bij bestelling van de Pro-Oiler kunnen wij de meest ideale set-up voor jouw motor meesturen.
Controller (bedienings display)
De display geeft aan in welke stand de Pro-Oiler staat.
Ook kun je zien of het snelheidssignaal wordt ontvangen en of de pomp werkt.
Mocht het snelheidssignaal niet binnenkomen, dan schakelt de display automatisch naar E7, de middenstand van tijdsgestuurd smeren.
Dit dient om smering van de ketting te waarborgen.
Uiteraard is deze tijdsgestuurde modus ook handmatig te selecteren door de MIN toets in te houden. Dit zou je kunnen doen bij OFF-ROAD ritten, waarbij de smeerbehoefte van de ketting hoog is, en de snelheid relatief laag.
(te variëren van E1 tm EE = erg rijk)
Bij regen kun je de smering handmatig verhogen. Het zou eenvoudig zijn om een regensensor te monteren, hiervan hebben we echter afgezien omdat deze sensoren ook reageren op bijvoorbeeld mist. Je wilt immers niet dat je op een in nevelen gehulde bergtop ineens word verrast door een plotselinge rijke smering.
Door het gebruik van deze pomp wordt de Pro-Oiler ongevoelig voor temperatuursverandering en maakt de Pro-Oiler geschikt voor elke soort olie.
Meestal wordt motorolie gebruikt, zodat je geen speciale olie hoeft te kopen.
Vervormbare olie container
De standaard 125 ml. oliecontainer heeft voldoende capaciteit voor zo'n 5000 tot 6000 kilometer.
Voordeel van het gebruik van dit soort plastic is dat je door verwarming de vorm van de container aan kunt passen aan de beschikbare ruimte op de motor.
Door het geringe olie verbruik ten opzichtte van Spuitbus smering (90% minder olie in het milieu!) heeft Pro-Oiler in 2014 de eerste plaats behaald in de VFO Competitie voor duurzame innovatieve concepten!
GPS Module, satellietgestuurde kettingsmering!
De optionele GPS module vereenvoudigd de installatie aanzienlijk.
Je hoeft immers alleen nog stroom aan te sluiten en de Pro-Oiler werkt! Het is dan niet meer nodig een snelheiddsignaal van de motor af te takken of een magneet en sensor te installeren.
Hoewel het op sommigen als 'High-Tech' in de oren klinkt, is GPS technologie in veel apparaten aanwezig, denk aan smart-phones en navigatie-systemen. Dus waarom zou je de snelheids data voor het smeersysteem niet meten met een GPS module?
De module meet real time de snelheid en geeft dit door aan de Controller.
Snelheids- en positie gegevens worden niet opgeslagen. Ter geruststelling van diegenen die vrezen voor hun privacy.