Pro-Oiler, Snelheidsafhankelijke kettingsmering
Select your language:
De eerste systemen gingen automatisch AAN, zodra de motor gestart werd, de onderdruk van de motor trok een klep open en de olie vloeide naar de ketting. De ingestelde olie-flow bleef echter gelijk, of je nu stilstond voor een stoplicht, tussen de file of 200 km per uur reed over de autobahn.
Deze onnauwkeurigheid werd nog versterkt door de invloed van
omgevingstemperatuur op de gebruikte olie. Steeg de buiten
temperatuur, dan werd de smeerolie dunner en kwam er meer olie
op de ketting: Dus nog meer vervuiling.
Als je dus 's ochtends wegreed met een redelijk goede instelling, werd je 's middags, als het warmer werd, verrast met een achterband onder de olie!
Vandaar dat deze systemen een slechte naam hebben.
Later werden deze systemen nog wel "gemoderniseerd" met
hellingshoekmeters en G-Force meters, maar het bleven
smeersystemen met één vaste instelling.
Het Pro-Oiler systeem werkt op basis van gereden snelheid en is ongevoelig voor temperatuursverschillen.
Lees meer over de Pro-Oiler, KLIK HIER...